XIV VALOPÄÄRASTIT
14.10.2011
Sarjat ja matkat
Sarja |
Matka |
Rasteja |
Hajonta-tyyppi |
Hajonta-variantit |
Huom! |
D16 |
3,15 km |
11 |
2n |
2 |
|
D18 |
4,06 km |
12 |
2n |
2 |
|
D21 |
5,35 km |
17 |
2n(2,2) |
4 |
|
D35 |
5,21 km |
13 |
2p |
2 |
|
D45 |
4,48 km |
12 |
2p |
2 |
|
D55 |
3,99 km |
11 |
2p |
2 |
|
D65 |
2,95 km |
10 |
Ei |
1 |
|
H16 |
4,34 km |
12 |
2n |
2 |
|
H18 |
6,22 km |
13 |
2n |
2 |
|
H21 |
9,76 km |
20 |
??? |
??? |
Kartanvaihto |
H21L |
6,11 km |
16 |
2p |
2 |
|
H35 |
7,34 km |
14 |
2p |
2 |
|
H45 |
6,31 km |
15 |
3n |
6 |
|
H55 |
5,24 km |
12 |
2n |
2 |
|
H65 |
4,13 km |
13 |
2p |
2 |
|
H70 |
3,68 km |
11 |
2n |
2 |
|
D+H |
5,53 km |
12 |
2n |
2 |
|
D+HL |
3,44 km |
13 |
2p |
2 |
|
Rata A |
7,38 km |
16 |
2n |
2 |
|
Rata B |
5,47 km |
17 |
2n(3,2) |
12 |
|
Rata C |
2,90 km |
9 |
Ei |
1 |
|
Taskulamppu |
1,74 km |
7 |
Ei |
1 |
Ei leimausta |
Paikoitus: Kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä.
Osanottomaksut on oltava maksettuna ennen kilpailun alkua joko ennakkomaksuna (toivottava vaihtoehto) tai kilpailukeskuksessa. Kilpailija, jonka osanottomaksua ei ole maksettu, ei saa lähtölupaa.
Lähtö klo 20:00 yhteislähtönä kaikki sarjat yhtä aikaa (pl taskulamppusuunnistus). Lähtöön matkaa n. 800 m.
Emit-korttien nollaus tapahtuu ennen lähtöä. Kortin toimivuuden voi tarkistaa kilpailukeskuksessa olevalla mallirastilla.Lähtöön lähdetään kootusti yhteislähtönä klo 19.35. Lähtöviitoitus kulkee osittain ajoradan reunassa. Varokaa tiellä kulkevia autoja.
Parin molempien jäsenten on leimattava kaikilla rasteilla.
Parin loppuaika on parin hitaamman suunnistajan aika.
Hajonta: Suurimmassa osassa sarjoista on hajonta. Käytössä on kuusi eri hajontatyyppiä: 2- lenkkiset perhoslenkkihajonta, 2- ja 3-napahajonnat sekä näiden yhdistelmiä ja muunnoksia. Yllä olevasta taulukosta ilmenee, mitä hajontatyyppiä missäkin sarjassa käytetään. Hajontalenkkien kohdalla kartalla on runsaasti rastinumeroita ja viivoja, joten olkaa huolellisia rastien oikean kiertojärjestyksen osalta. Hajontatyypin kuvauksen yhteydessä olevista kuvista selviää parhaiten kunkin hajontatyypin luonne.
2-perhonen
Perinteinen
perhoslenkkihajonta, jossa keskusrastilla käydään kolme kertaa ja
perhoslenkit kierretään rastinumeroinnin mukaisessa järjestyksessä.
Kaksi erilaista hajontavaihtoehtoa.
2-napa
Tässä
hajontatyypissä on kaksi keskusrastia, joilla kummallakin käydään
kaksi kertaa. Ensimmäiseltä keskusrastilta toiselle keskusrastille
on kaksi vaihtoehtoista reittiä. Toiselta keskusrastilta palataan
kolmatta reittiä ensimmäiselle keskusrastille, josta edelleen
toiselle keskusrastille toista vaihtoehtoista reittiä.
Jälkimmäiseltä keskusrastilta reitti suunnistetaan normaaliin
tapaan maaliin.
3-napa
Toista
kertaa käytössä oleva uutuus, jossa on kolme keskusrastia, joista
ensimmäisellä käydään kolme ja kahdella muulla kaksi kertaa.
Ensimmäiseltä keskusrastilta voidaan jatkaa jommallekummalle muulle
keskusrastille, joista edelleen voidaan palata eri reittiä takaisin
ensimmäiselle keskusrastille tai vaihtoehtoisesti kolmannelle
keskusrastille. Näin jatketaan, kunnes kaikki 3-napahajonnan
rastivälit on juostu kertaalleen ja on palattu takaisin
ensimmäiselle keskusrastille, josta jatketaan radan loppulenkille.
Tässä hajontatyypissä on kuusi erilaista hajontavarianttia.
2-napa(2,2)
2-napahajonnan uutuusmuunnelma, jossa perushajontatyypistä poiketen palataankin kaksi kertaa ensimmäiselle keskusrastille. Jälkimmäisen paluukerran jälkeen jatketaan radan loppuosalle. Tässä hajontatyypissä on neljä erilaista hajontavarianttia.
2-napa(3,2)
Toinen 2-napahajonnan uutuusmuunnelma, jossa perushajontatyypistä poiketen ensimmäiseltä keskusrastilta siirrytään kolmea eri reittiä toiselle keskusrastille, josta puolestaan palataan kahta eri reittiä takaisin ensimmäiselle keskusrastille. Kun kummallakin keskusrastilla on leimattu kolme kertaa, jatketaan radan loppuosalle. Tässä hajontatyypissä on peräti 12 erilaista hajontavarianttia.
Rastinmääritteet ovat kartassa. Tarkistakaa koodit huolella!!!
Kartta: A4 :10 000 / vuodelta 2011.
Maasto Alue, jossa radat pääosiltaan kulkevat, on avointa tai puoliavointa, polkurikasta kangasmaastoa, jota täydentävät pienet suot. Kulkukelpoisuus tällä alueella on yleisesti ottaen hyvä tai erittäin hyvä. Ratasuunnittelussa maaston parhaat alueet on pyritty hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti samalla huomioiden eri sarjojen vaatimukset käytetyn maastoalueen vaativuuden suhteen. Myös eri hajontatyyppien käyttö mahdollistaa maaston monipuolisen käytön.
Kielletyt alueet: Piha-alueille meneminen on kielletty (vihreä alue kartalla). Useiden ratojen loppuosassa oleva kärrytie kulkee rakennusten välistä. Kyseessä on yleinen tie ja sen käyttö on sallittua.
Maali: Viimeiseltä rastilta on viitoitus maaliin. Kilpailijan aika määräytyy maaliviivalla olevan maalileimauksen mukaan (käytössä vain yksi maalileimasin). Tämän jälkeen kilpailija siirtyy maalikarsinassa eteenpäin Emit-kortin lukupisteeseen. Maalikarsinassa ohittaminen on kielletty.
Palkinnot: Sarjojen parhaat palkitaan. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan lisäpalkintoja.
Pukeutuminen: miehillä koulun sisällä (nastareilla meno kielletty) ja naisilla ulkorakennuksessa.
Peseytyminen: miehillä kenttäolosuhteissa ulkorakennuksen takana, naisilla ulkorakennuksen sisällä.
Taskulamppusuunnistuksen erityisohjeet
Matkaan lähdetään väliaikalähtönä pienissä ryhmissä kilpailukeskuksesta.
Rata kierretään ilman ajanottoa.
Rata kiertää kilpailukeskuksen lähistöllä ja rastit on sijoiteltu lähelle teitä ja muita selkeitä maastokohteita. Rata kulkee kokonaisuudessaan maantien ja voimalinjan välisellä alueella.
Taskulamppuradalla voimalinjan ylittäminen on kielletty.
Varokaa tiellä kulkevia autoja 1-rastille mennessänne.
Taskulamppusarjassa jaetaan maalissa yllätyspalkintoja.